17 oct 2015

"Llegir per parlar, llegir per aprendre"

1. LLEGIR PER PARLAR, LLEGIR PER APRENDRE

Relacionat amb la temàtica que estem tractant en la unitat didàctica trobem un recurs molt interessant per practicar l'oralitat. Llegir per parlar, llegir per aprendre

Llegir per parlar, llegir per aprendre és un material editat per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya amb la finalitat reforçar l’aprenentatge i l’ús de la llengua a través de la lectura. El material consta d’una guia didàctica i 51 fulls que proposen activitats de conversa a partir de la lectura de texts reals de tipologia diversa. Podem trobar els següents títols per practicar:



01. La Ventafocs
02. Com fet a casa
03. D'aquí i d'allà
04. Les galàxies personals
05. On anem
06. El joc de l'aualé
07. Es lloga pis
08. Invitació
09. Els ritmes biològics
10. Remeis casolans
11. Humor negre
12. En memòria de Paco Candel
13. Travessem l'Atlàntic
14. Anem d'urgències
15. L'home caiman
16. Jeroglífics
17. Les llàgrimes, les paraules, els silencis
18. Amb noms i cognoms
19. Esmorzar a casa
20. Oreneta cuablanca
21. Les mudes flors d’un altre jardí (especial Sant Jordi 2014)
22. Un àngel?
23. I si em detenen... què?
24. La revolta vegetal
25. L’automedicació
26. Quan els títols parlen...
27. Tria un llibre
28. Quin temps farà?
29. L’holocaust en veu pròpia
30. Persones amb drets i deures
31. Llegiu les instruccions d’aquest aparell
32. País petit
33. Notes abans d’anar a dormir
34. Un català al Titànic
35. Xocolata, no, una noia amb ganivet
36. Fes-ho tu mateix
37. Més idiomes als informatius
38. Homenatge
39. Quan el negre és vida
40. Prejudicis
41. Una història fantàstica
42. Veus del carrer
43. Aforismes
44. Acudits
45. Una vida dura
46. La vida en vers
47. Cor
48. Principi i final
49. On és Mequinensa?
50. Tota una llista
51. Bestiari



Llegir per parlar, llegir per aprendre consisteix en un seguit de fulls d’activitats, presentats en format PDF, que combinen una lectura —diferent a cada full— amb la pràctica de la conversa; i en una Guia d’ús dels materials que conté les orientacions didàctiques. L’enfocament dels materials respon a la metodologia «lectura en parella» i «tutoria entre iguals» de David Duran, que propugna que la «interacció entre aprenents és un motor d’aprenentatge significatiu». En les activitats que es proposen hi participen sempre un tutor i un aprenent. El tutor és qui condueix les activitats i pren la responsabilitat de la preparació de la lectura abans de la trobada. La tria de les lectures i les activitats proposades han estat realitzades per Montse Flores i Anna Vidal, professores de llengua catalana i conductores de grups de lectura. El material es pot descarregar de la pàgina web de Llengua catalana http://gencat.cat/llengua/llegiuiparleu .Les persones i les entitats interessades a participar-hi es poden adreçar a la Direcció General de Política Lingüística o al Consorci per a la Normalització Lingüística.

Aquest material te com objetius:

  •          Promoure l’ús oral de la llengua a través de la lectura de diferents gèneres textuals.
  •     Fer gaudir de la lectura i augmentar la competència lingüística dels destinataris del projecte (tutors i aprenents).
  •         Contribuir a reforçar l’aprenentatge dels tutors seguint la premissa: “ensenyar és aprendre dues vegades”.
  •          Practicar diferents tipus de lectura en funció de les activitats que proposen els materials.
  •      Incrementar el coneixement de la cultura i, en especial, de la literatura, facilitant i promovent, alhora, l’intercanvi cultural.
Tots els fulls tenen l’estructura següent:

  • Conversa


Abans de llegir: L’apartat consta d’un parell o tres de preguntes que preparen el tutor i l’aprenent per a la lectura.

Després de llegir: L’apartat consta d’un seguit de preguntes que promouen la conversa i la relectura del text.

  • Lectura


Conté el text objecte de la lectura.

Els texts poden ser: fragments literaris,articles de diari, receptes de cuina, còmics, blogs, etcètera.

Tècnica lectora

Llegir en parella és una modalitat de lectura proposada i provada per David Duran, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, que utilitza la tutoria entre iguals com a mètode d’aprenentatge cooperatiu entre les persones. Aquest programa de lectura permet que la parella que hi participa doni i rebi el coneixement que qualsevol persona adulta ha acumulat al llarg de la vida, a més del que podran aprendre de manera col·laborativa.

L’adaptació d’aquesta modalitat per al material Llegir per gaudir, llegir per aprendre es concreta de la manera següent:

  • El tutor prepara prèviament l’activitat.
  • Es dóna importància a la lectura en veu alta.
  • El tutor és model d’entonació i de pronúncia.
  • Es promou l’aprenentatge a partir de l’error.
  • Es fomenta diferents tipus de lectura: primer el tutor i després l’aprenent, tots dos alhora, un
  • paràgraf cadascú, l’aprenent sol, etcètera.
  • S’activen les estratègies de comprensió lectora: llegir en diagonal, rellegir buscant una paraula
  • en concret, llegir per entendre, llegir per memoritzar, etcètera

Instruccions per als tutors

  • Llegiu la lectura diverses vegades per donar un model fluid i entenedor a l’aprenent.
  • Llegiu tot el full de l’activitat. Responeu les preguntes que es demanen i preveieu les dificultats
  • que pot tenir l’aprenent.
  • Preneu nota dels coneixements previs que necessita l’aprenent per fer la lectura i no oblideu els coneixements que ja ha acumulat l’aprenent en la seva història personal.


Durant la trobada

Tingueu en compte que vosaltres gestioneu la trobada i, per tant, marqueu el ritme de treball.

Abans de començar l’activitat, pacteu amb l’aprenent la manera d’avisar-lo quan cometi un
error. Podeu acordar que l’avisareu fent-li un gest amb el llapis o amb la mà, aixecant un paper, etcètera. És important que feu la indicació en el moment que l’aprenent s’equivoca, perquè pugui ser conscient de l’error que ha comès i corregir-lo. Si no pot fer-ho sol, ajudeu-lo.

Procureu que l’aprenent es senti segur i satisfet de la lectura que ha fet i de la comprensió
del text.

Doneu-li sempre estímuls positius i de confiança.

Respecteu el temps de l’aprenent per respondre les preguntes dels diferents apartats.

Responeu totes les preguntes de l’apartat Abans de llegir, ja que l’objectiu és suscitar l’interès

pel text i estimular la lectura.

Llegiu el text del full d’activitat d’acord amb les recomanacions que es fan a l’apartat

Tècnica lectora.


Un cop feta la lectura, responeu plegats les preguntes de l’apartat Després de llegir. És important que l’aprenent expressi el seu punt de vista encara que li costi.

No hay comentarios:

Publicar un comentario